Stalkers


Yang kesah

12.4.20

Kisah Keguguran 7 Bulan

Tak banyak info Aku dapat pasal keguguran 7 bulan ni dari pakcik Google.

Lepas Aku dapat penerangan Doktor, aku ikut je lah advise dia  untuk bersalin lepas 1-2 minggu.

Aku go with the flow je bile Doctor advise untuk bersalinkan baby lewat 2 minggu lepas tahu baby dah tak de heart beat tu.

Doctor suspect berpunca dari komplikasi kencing manis masa mengandung tu atau GDM. Atau maybe ade genital problem ke yang tak dapat di  detect melalui details scan.

Ralat jugak..masa details scan, baby lindung muka die masa sonografer nak ambik gambar muka dia.

Doctor kata better begini, dari baby dah lahir, then Aku dan hasben kena susah payah besarkan anak yang ade penyakit jantung kronik ke sebagai contoh.



Aku pun tak sangka sebenarnya sampai begini kesan GDM tu.

Tapi tu lah, mungkin ade hikmah disebalik semua ni. Mungkin ujian ni mampu Aku dan hasben hadapi. Sebab tu Aku melaluinya.

Hari pertama dan kedua lepas tahu baby dah takde  Aku masih blur lagi..Rasa tak de mood nak uruskan diri.

Hasben aku pun tak tido nyenyak memikirkan kejadian nih. Mujur jadi time PKP ni. Boleh die nap siang sebab tak lena tido malam.

Hari ketiga, Aku bangun awal cam biase, tu pun sebab bersiap pergi ke office. Walaupun masa tu dah start PKP and work  work from home. Dapat jugak skip fikirkan baby yang dah takde dengan timbunan kerja tah pape tu.

Berbalik kepada advise Doctor, Doctor cakap boleh carry up to 1 bulan jugak sebelum induce. Tapi kene monitor la darah. Takut ade keracunan darah.

Ibarat nak cabut pokok dari pasu, kan lagi senang bila pokok dah layu compare dengan pokok yang fresh. Biar uri reput sikit, senang nak induce katanya.

Aku pilih bersalin kat swasta, kat Umra..tapi kena bayar mahal sikit la. Tapi okay la, aku fikir boleh carry 1-2 minggu lagi. So, lambat sikit pisah dengan baby.

Kat GH..hmm kawan Aku cakap sakit sangat especially masa D&C. Dia gugur masa kandungan 4 bulan. Induce dan D&C sekali. Seram lak Aku dengar.

Sakit bersalin memang sakit ,tapi proper way advised/monitored by nurse/Doctor tu aku rasa membantu jugak kurangkan impact lepas bersalin tu.

Luckily jugak lah lepas baby keluar, tak de  cebisan uri ke darah beku tertinggal, sebab pagi tu , nurse pesan continue puasa incase Aku kene go thru procedure cuci D&C tu. Mujur clean & clear rahim aku lepas scan tu.

Keguguran lepas 22 minggu ,kalau tak silap 22 minggu dan ke atas ni dipanggil kelahiran mati atau stillbirth. Kelahiran mesti didaftarkan di JPN kalau berat lebih 500g. Baby Aku berat 1.09 kg jugak.

Aku pun entitle cuti bersalin 2 bulan seperti termaktub dalam employee handbook dan Akta Kerja.

So, begitulah pengalaman still birth Aku masa 7 bulan mengandung.

Kadang-kadang rasa, kalau lah dapat undurkan masa tu..




Tiada ulasan: