Stalkers


Yang kesah

8.11.20

Aku Dan Oralcon

Salam bulan Sebelas. Huhuhuuu cepat oii masa berlalu.

Selangor ni dah sebulan ha PKPB nya. Habis semua media sosiiiiiial aku berpeleseran buat memenuhi masa lapang. Nah tiba lah mengupdate blog aje lah pulaknya. 

Nak citer jer lah sekarang tengah consume pil perancang oralcon. Ambik untuk stabilkan period cylce..
Tak de period ni, agak sukar ya nak buat family planning supaya tak ngandong ni. Period datang, then kita tau bile hari subur hari tak subur. 

Dari habis pantang 2 bulan masa June tu..datang bulan masa bulan 7 & 8 je. Tu pun tak follow cycle 28 hari tu. Selalunya lepas 40 hari nifas, selalu dah ada period. Lewat tu 1 hal..dengan overflow nye bagai. 
Bulan 9 & 10 terus tak de period. 

Hujung bulan 10 baru perasan aku tak datang period. Mujur negative. 

Aku rasa ni semua gara² ambik ubat metformin & injection insulin masa pregnant ritu. Haru biru hormone badan ha jadinya. Dah abis beranak, ingat dah tak de kesulitan dah la. Hmmmm bertabah je lah. Huhuhu. 


Aku makan pil ni sebelum tido. Kalau siang..riso terlupa makan. Aku kalau gi kerja, ngadap kerja plus ngadap benda² laghooo ade high chances aku terlupa rutin makan ubat tu. So, 


So, aku makan time malam la. Rasanya manis cam gula2 tu, tapi pil2 hormon ni ada side effect ya! Itu aku fikir 2-3 hari gak nak consume ke tak pil ni atau biar je period datang naturally kan. Hahahaa riso naturally aku pulak yang terbuncit. Haih satu hal pulak. 

Side effect yang first..sakit kepala. Sakit kepala cam mild2 gitu bila bangun pagi. Kalau terjaga dari tido lepas ambik ubat. Lagi sakit kepala tu. Aku rasa side effect ni sama macam masa aku ambik metformin dulu. 

Side effect tuk hubungan intim de gak. Tak mo lah ulas panjang² bab itu. Hahaha biarlah rahsia gitu kan.

Next..moody..Susah jugak nak control yang itu. Malas nak bercakap dengan certain2 orang. Sebab tu ade call yang aku ignorekan aje especially dari orang-orang yang kuat meroyan ni. Memandangkan aku pun emosi kelaut, baik lah aku tak pikap call orang cam tu.Ade gak seharian aku tak bertegur langsung dengan boss aku. Ekekeke keras gak hati aku tak nak bertegur dengan orang tua tu. Ahahaha bukan salah aku, salah pil perancang ngok tu. Ekekekeke takkan nak kabo gitu kat dorang kan.

Side effect lain..pil  ni boleh buat badan jadi gemuk. Tapi berat Aku masa memang dah sedia naik pun. 
Itulah bersusah payah ni nak kena control makan, sugar intake bagai plus buat workout. So far, tak di ketahui lagi la side effect menggemukkan badan tu. Tapi berat memang susah turun jugak ni hatta dah sukat2 makan nye ha. Kikikiki. Pasrah je lah. 

Cara makan pil oralcon tu, kena makan sebiji setiap hari sampai abis 21 biji tu. Hari ke 22 sampai hari 28 bagi laluan untuk period. Sepatutnya akan period. Katanya doctor tu lah. Okay kita tunggu.. Ade few days lagi ni. So, far tak de la terlupe makan pil tu lagi. 

Nak pregnant lagi tak Aku nih? Alhamdulillah, rasa dah cukup dah dengan yang ada tu. Anak lelaki aje kurang. Hahaha okaylah ada sorang dah tu. Mengandung ade komplikasi tu ..aku okay aje as long both mak baby selamat kan. Kalau sampai baby meninggal cam sebelum ni. Aku tak nak lah ambik risiko cam tu lagi. Mengandung bukan cam sakit perut ye. Kalau mengandung tu sebulan aje, okay lah jugak rasanya. LOL!

1 ulasan:

Unknown berkata...

hai sis, mcm saya effeect mkn pil oralcon ketika bersama suami saya jdi kering, ini menyebabkan sakit ketika bersama .. sis mcm tu juga kee