Stalkers


Yang kesah

23.5.18

Refund Dari Shopee

Last month lah anak buah Aku minta tolong beli barang, car scanner dari Shopee.

Lakinye mechanic, so nak scan kerosakan kereta la nanti. Barang macam murah jugak lah. Lepas less, baru RM113++. Harga asal nyer RM197++

Kalau tengok delivery tracking, barang ship dari China sana. 3 minggu gitu delivery.

So, nak jadi drama..barang sampai. Tapi model nye tak serupa dengan yang Aku order. Tak expected lak jadi camni kan. Anak buah aku pun panik jugak. Aku pun send message kat chat dengan seller tu and inform Aku received barang yang salah. Hampeh..die online tapi tak reply. Aku siap letakkan gambar barang anak buah Aku dapat lagi. Dia buat senyap jer.. Duk keluar auto reply, messsage will be reply soon gitu aje. Cissss.


Aku idok ler follow up hari-hari. Cam aku malas nak pot mende tu, tapi sambil-sambil tu aku tengok tengok la terms kat shopee tu. Kikikiki dah jadi camni, baru nak baca kan. Godek punye godek, ade la nampak button return/refund kat order item tu.

Since tak tau function button tu, jadi malam tu Aku ignore aje dulu. Ingat nak call customer service next day tu,  hmmm sekali pagi tu bile aku nak click..button return/refund tu dah tak de. Yang ada button order received aje..Yihhhh suwei sangat!!

Lepas delivery done, rasanya within few days..Aku tak sure berapa hari..Let say , contoh lepas 3 hari, kalau kite tak acknowledge item dah kite terima, automatic Return/Refund tu tak de dan seller assume kite dah terima barang. Bukan semua customer mengesah nak update die terima barang. Janji barang dapat, lantaklah Shopee tu. Kalau seller tu under Shopee Mall, return/refund tu valid untuk 15 hari kalau tak silap.

Helok pulak seller tu tetibe reply tanya barang tu boleh guna ke tak. Aku bagitau la barang tak leh guna dan Aku nak barang yang betul. So nak buat macam mana, nak return ke, refund ke..Howww?

Boleh die diam tak reply..bengang pulak Aku die buat begitu.

Jadi, alternatif selanjutnya, Aku email direct shopee lah membuat aduan. Mula nak call..line lak asyik busy. Lepas sehari, Customer service request proof untuk support komplen Aku tu. So, Aku attach conversation  chat dengan seller, gambar barang yang Aku terima dan details order dan seller info.

Between 1-5 days Shopee akan revert Aku balik. Lepas 2 hari mereka dah reply Aku, mereka dah amik tindakan dan hasilnya..Aku layak mendapat refund. Reason Shopee refund duit Aku is barang tidak diterima oleh Aku. Betul sangat..Aku terima barang yang salah. Barang yang salah tu Aku suruh anak buah Aku simpan aje. Kot seller tu nak ke kan. Nak return pun tak tau camne, sebab rasanya seller dari China sana.

Lega .. Tapi anak buah Aku eksaited lak nak order lagi code tu sebab kat luar katanya memang Mahal..cecah ribu ribu. Ha tu lah masalahnya, barang harga ribu ribu..kat Shopee Jual seratus lebih, dah teruja nak kan. Something fishy gitu.

Tapi Aku advise jangan order la barang tu dari seller tu. Ntah memang mereka sengaja nak clearkan stock ke hape kan. So random aje antar order .Tak serik-serik ke kan. Menang mentang Shopee refund balik. Aku ni yang serik sebenornye, hahaha pemalas benornya.

Aku pernah je beli barang dari China mari ni kat Shopee. Barang perkakasan rumah lah cam alas meja, sticker tingkap,..So, kalau de masalah tu. Rasanya tak ralat sangat lah. Barang berteknologi bagai ni, helok beli COD je kot. Pendapat 20 sen aku jer la.

Btw, Aku baru beli canister brand Claytan dari Shopee. Tak pasti hat ni ori ke idok or China mari ke.  Harga asal RM69.90, after less RM9.90/sebiji. Antara persediaan tuk raya ni lah katanya.


Neway, why bother, why bother, why bother lah kan ori ke tak ori. Jangan jatuh, pecah sudahhh. Raya pun belum lagi ni. 

Tiada ulasan: