Stalkers


Yang kesah

4.8.11

Hari ikan sedunia

Aku mengisytiharkan hari ikan sedunia kerana menyajikan menu ikan untuk berbuka hari ini.
Setelah mengketadarah ayam dan udang sepanjang 3 hari nan lalu, mual tekak, jeling sebelah mata hatta terpandang ayam.
Menu terdiri daripada ikan kembung rebus daun kunyit, talapia goreng dan patin tempoyak yang diimport dari bazaar Dragon Hill serta asam pedas keladi. Mengikut perancangan awal, plan A, nak korbankan ikan keli bersama asam pedas keladi..sekali ikan kelinya out of stock pulak. Memandangkan aku memang pro dalam bidang mengubah suai lauk, maka aku mendapat idea gantikan keli dengan kembung sebab kembung jer nampak fresh di bulan pose nie. Ikan lain semua layu, puasa jugak ker?
Tetapi, Mak aku lagi johan mencaras menu aku. Di stimnya ikan kembung sedia ada dalam peti kat umah dengan daun kunyitnya. Jadi asam pedas keladi direbus tanpa ikan. Ikan lain seperti talapia pulak menjadi mangsa gorengan, secocok dengan sambal belacan blender. Ikan kembung baru di beli tue selamat jadi mayat dalam peti jer la. Nanti lah di pk kan part mana dia boleh celah pulak..
Patin tempoyak di beli masa ronda kat bazaar tue. Selain tue sempat syopping pulut panggang seringgit dan buah melaka jugak seringgit. Sajer beli singgit, kalau sedap esok bleh beli lagi..kalau setakat boleh lalu tekak jer..takde maknanya nak beli dah.Untuk bebudaks, bubur lambuk khas untuk korang.
Memandangkan hujan, berbuka dengan kopi o suam.

Tiada ulasan: